Dnes proběhl první den avízovaného dvoudenního semináře Cinema Czech 2016. Na jeho programu byla celá řada prezentací technických novinek integrátorů, filmových novinek distributorů a také trochu optimismu ze strany Státního fondu kinematografie.
Ta špetka optimismu spočívala v navýšení letošního celkového rozpočtu Státního fondu kinematografie poprvé přímo ze státního rozpočtu, jak přišel poreferovat předseda rady Fondu, Petr Vítek. Díky tomu bude hlavně posílena podpora tvorby a zejména programy, které si kladou za cíl zvýšit jinak dosti diskutabilní kvalitu české filmové tvorby. Na technický rozvoj kin je letos vyčleněna celková částka 10 miliónů korun. K vyhlášení výzvy dojde v průběhu měsíce dubna a výsledky budou známy v červenci.
Technických prezentací se ujali zástupci čtyřech největších integrátorských společností v Česku, abecence: ALTEI, AV MEDIA, Dcinema a Xtreme Cinemas.
Hlavní technickou novinkou letošního roku byly laserové zdroje projekčního světla. Kromě firmy Sony, která razí obchodní strategii, že na laser je v kinech stále ještě brzy a nadále nabízí projektory s klasickými lampami, začínají nabízet svá řešení všichni tři zbylí výrobci, Barco, Christie a NEC.
Hlavní atrakcí letošního Cinema Czech byl nejvýkonnější 6P laserový projektor firmy Barco s označením DP4K-60L, který jsme si již popsali v článku z 5. února. Naleznete jej zde...
O možnosti rozšíření projektorů Barco z řady C pro menší sály modrým laserem s fosforovým filtrem jsme se již zmínili na naší facebookové stránce v lednu. Rozšíření projektorů DP2K-15C a DP2K-20C o laserový modul s chladící jednotkou vyjde velmi hrubým odhadem asi na půl miliónů korun. Rozšiřující kity s modrým laserem a fosforovým filtrem budou k dispozici i pro řady B a S. Z řady L s 6P laserem budou k dispozici čtyři modely. Kromě nejvyššího DP4K-60L ještě DP4K s označeními 45L, 30L a 22L. Vždy se v označení jedná o desítky tisíc ANSI lumenů maximální možné svítivosti.
Porovnání projekce z projektoru z xenonovou lampou Christie CP2000SB vlevo a laserovým Barco DP4K-60L vpravo.
NEC už představil své modely loni, kdy bylo možné vidět v provozu i první malý laserový projektor s modrou laserovou diodou a fosforovým filtrem NEC NC1100L. V nabídce pokračuje i letos a portfolio se rozšířilo o nový model NEC NC1201L s modrým laserem a modely NC1040L a NC1440L s externími RGB laserovými zdroji.
O laserových zdrojích do budoucna informoval i Andras Schmid se společnosti Christie, která nabízí v současné době externí 6P lasery pro nejvyšší modely CP4230. Tyto jsou momentálně k dispozici pouze pro specializované sály Dolby Cinema. Do budoucna se ale počítá i s běžnými sály a s kity s modrým laserem pro malé projektory do modelu CP2220. U modelů CP2220 a CP2230 bude Christie konečně nabízet možnost rozšíření na 4K rozlišení.
Na Cinema Czech 2016 byly odprezentovány i 3D zvukové formáty pro kina. Jednak Stefan Tiefenbrunner a pavel Štverák opět představili jediný systém postavený na tzv. zvukových objektech, Dolby ATMOS, o kterém jsme již psali na našem e-zinu v několika dřívějších článcích.
Krzysztof René z Barco EU představil rozšířený model Barco AuroMAX, u kterého nový zvukový procesor IOSONO dokáže DSP módy rozšířit původní Auro 11.1 záznam do více zvukových kanálů, což vytváří iluzi podobnou ATMOSu. Michal Smolárik ze společnosti Audiomaster CZ představil procesor Lexicon QLI 32, který používá DSP módy k vytvoření iluze až 32 kanálového zvukového formátu z původního záznamu 5.1 či 7.1. Osobně musím říct, že s těmito systémy, které upravují původní zvukový mix zvukového mistra daného filmu, mám větší problém, neboť se podle mě jedná o cílené zasahování do původního autorského díla.
V rámci sekce inspirativní projekty se představily dva. Jednak velmi úspěšná renovace i s digitalizací v kině Polná, která se mého názoru velmi povedla a zmíněné město získalo špičkové kulturní zařízení dimenzované přesně na svoje potřeby.
Druhým projektem pak byla dostavba Multifunkčního Centra Hlinsko, v rámci které vznikly dva sály. Větší divadelní a menší kinosál. Oba mají odsouvací hlediště s elevací, aby mohl vzniknout prostor pro plesy nebo jiné kulturní akce vyžadující horizontální hlediště. Podle mého názoru ale potřeba univerzálnosti za každou cenu menší kinosál dost degradovala. Zejména velmi malým projekčním plátnem, které se ani nenachází přesně v ose samotného sálu, ale v ose vysouvacího hlediště, takže je nepřirozeně na levé straně přední stěny utopené v černých maskách.
Zítra seminář pokračuje druhým dnem...
Autor: Ondřej Beck
http://www.digitalnikino.cz/node/884
Žádné komentáře doposud nebyly přidány.
Přidat komentář